Rusland på tværs
Fakta om rejsen
Fakta om "Rusland på tværs"
Ekspeditionens formål var at sætte en cykelrekord. Claus og jeg skulle være de første nogensinde, der krydsede hele Rusland på cykel, for så vidt der var nogen som helst vej at cykle på. P.g.a. af de lange og ekstreme vintre i Magadanregionen (Kolyma) skulle rejsen tage sin begyndelse der, så vinteren ikke kunne overraske os på "bagkant" af ekspeditionen. Vi skulle altså flyve ud til vores startpunkt og cykle hjem. Her over kan du se den gennemførte rute. Starten gik fra Magadan i øst og rejsen sluttede i vest i Kaliningrad 11.724 km. og næsten seks måneder senere.

Detaljeret køreplan

På baggrund af mine (Jens') erfaringer fra "Verdens værste tour" året før, kunne mange ting forudsiges med fuldstændig sikkerhed. Køreplanen var derfor meget deltaljeret og opstillet i et regneark (klik på billedet her over, for at se det). Imidlertid var arket mere et pejlemærke end en egentlig fast plan. På den måde kunne vi hele tiden følge med i, hvordan vi var placeret i forhold til at opnå vores slutmål.

Et var plan og noget ganske andet var virkelighed. Det vidste jeg på forhånd, men forsinkelserne blev meget store. Alligevel nåede jeg målet nogenlunde til den planlagte tid, men i køredagbogen ("Dag for dag") kan du også se, at der var mange dage med meget lange strækninger på programmet på ekspeditionens sidste tre måneder.

Claus afsluttede rejsen ved Irkutsk. Jeg var altså alene på rejsens sidste tre måneder.

Undervejs ændrede vi den planlagte rute, så den blev mere direkte. I planlægningen havde vi kalkuleret med at cykle ned syd om Bajkalsøen, men endte med at fortsætte ruten nord om søen for at indhente lidt af den tabte tid. Dermed er der også forholdsvis stor forskel på det forventede antal kilometer og den faktiske kørte distance.

Næste: Foredrag om "Rusland på tværs"

Til venstre kan du downloade den oprindelige rejseplan fra et regneark (klik på billedet). I midten kan du downloade den faktisk gennemførte rute i form af min køredagbog (klik på billedet). Til højre kan du se et lille udsnit af den køredagbog, jeg skrev i hver dag under ekspeditionen. Bemærk, at der er mange transkriperingsfejl i rejseplanen, men transkriperingen for de mange bynavne er tjekket i køredagbogen.